Vegyi anyagok szabályozása - SAICM

SAICM (Strategic Approach to International Chemicals Management – Nemzetközi Vegyianyag-kezelés Stratégiai Megközelítése)

 

A SAICM, a Nemzetközi Vegyianyag-kezelés Stratégiai Megközelítése (Strategic Approach to International Chemicals Management) egy globális, az ENSZ keretében létrehozott önkéntes keretprogram, amelyet 2006-ban, az első Nemzetközi Vegyianyag-kezelési Konferencián fogadtak el Dubajban. A SAICM egy olyan környezetpolitikai keretrendszer, amely azzal a céllal jött létre, hogy elősegítse a kémiai biztonságot, és ösztönözze azt, hogy 2020-ra nemzetközi szinten minimálisra csökkenjenek a vegyi anyagok káros környezeti és egészségügyi hatásai. Ez az ún. 2020-as cél több egyéb vegyianyag-vonatkozású egyezmény és program céljaként szerepel. A SAICM tagjai az ENSZ részes felek, nem kormányzati (civil) szervezetek, valamint kormányközi szervezetek.

Az első Nemzetközi Vegyianyag-kezelési Konferencia (International Conference on Chemicals Management, ICCM) véglegesítette és elfogadta a SAICM három alapvető dokumentumát:

  • a Dubaji Nyilatkozatot (Dubai Declaration),
  • az Átfogó Szakpolitikai Stratégiát (Overarching Policy Strategy, OPS) és
  • a Globális Cselekvési Tervet (Global Plan of Action, GPA).

A Dubaji Nyilatkozat a kormányok politikai elkötelezettségét rögzítette. A Nyilatkozat felhívott minden érintett felet arra, hogy a vegyi anyagok és a veszélyes hulladékok kezelését minden szempontból megfelelően végezze. Mivel 2006-ig az addigi nemzetközi együttműködések keretében nem sikerült felmutatni jelentős előrelépést a növekvő mértékű vegyianyag-gyártás és felhasználás visszaszorítására, a környezeti szennyezések megállítására, a Nyilatkozat rámutatott ezekre a hiányosságokra és az elvégzendő feladatokra, továbbá kitűzte a már említett 2020-as célt.

Az Átfogó Szakpolitikai Stratégia alapvetően a kémiai biztonság megteremtésének fő vonalait vázolta, valamint azokat a hiányosságokat, amiket orvosolni szükséges (egyes országok még a kötelező érvényű egyezményekben foglaltakat sem teljesítik, a vegyianyag-vonatkozású nemzetközi együttműködések és egyezmények közötti összhang – szinergia – hiánya, a fejletlen országok hátrányos helyzete).

A Globális Cselekvési Terv a fentiekben leírt problémákra, a kémiai biztonság és a környezetkímélő vegyianyag-kezelés megteremtésének elérése céljából munkaterületenként határozott meg több száz egyedi cselekvést, amelyhez határidő megjelölés és a felelős szerv megnevezése is hozzá volt rendelve. A táblázat gyakorlatilag egy munkaterv, mely mankót jelenthet minden kormánynak a környezetkímélő vegyianyag-kezelés bevezetése vagy erősítése szempontjából.

De mi is történt 2020-ig?

A SAICM céljainak elérése érdekében az ICCM Konferencia első ülése elfogadta az ún. Quick Start Programot (QSP), amely a kezdeti kapacitás-kiépítést és környezetbarát vegyianyag-kezelés meghonosítását hivatott támogatni fejlődő, kevésbé fejlett, átmeneti gazdasággal rendelkező országokban és kis szigetállamokban. A QSP üdvözöl minden két- és többoldalú közösségi és privát együttműködést és nemzeti kormányzati finanszírozást, melyek a QSP „Trust Fund” pénzügyi alapon keresztül szolgálják az érintett országok környezeti fejlődését. A Quick Start Program keretében eddig 184 projektet projektet fogadtak el és finanszíroztak a világ több táján:

qsp_programok.jpg

2. ábra: A Quick Start Program keretében finanszírozott projektek földrajzi megoszlása

A Konferencia 4. ülése (2015, Genf) megalkotta az Átfogó Orientáció és Irányítás a 2020-as Célok Eléréséhez című munkaanyagot (Overall Orientation and Guidance, OOG), amely többek között az alábbi cselekvési területeket azonosítja:

  • az érintettek felelősségének növelése;
  • a vegyi anyagok és hulladékok vonatkozásában a nemzeti jogi és szabályozási keretek megalkotása és szigorítása;
  • a vegyi anyagok és hulladékok kíméletes kezelésének felvétele a fenntartható fejlesztési tervekbe;
  • a vegyi anyagokkal kapcsolatos információkhoz való hozzáférés biztosítása;
  • a 2020-as célok eléréséhez vezető folyamat értékelése.

 

2018. óta a Globális Környezeti Alap, a GEF (Global Environment Facility) is támogatja a SAICM céljainak megvalósítását.

Mi várható 2020 után?

A SAICM erőssége és gyengesége is önkéntes jellegéből fakad. A jogi szabályozásnak mind nemzetközi, mind nemzeti szinteken nehéz tartania a lépést a dinamikusan fejlődő vegyiparral, még nehezebb felvennie a harcot az illegalitással szemben (ld. veszélyes hulladékok szállítása és lerakása). A SAICM további, 2020. utáni sorsáról az ICCM 5., eredetileg 2021 nyarára tervezett, a COVID járvány miatt előreláthatólag 2023-ra halasztott ülésén döntenek a tagországok.  Abban mind egyetértenek, hogy az eddigiek alapján a SAICM által megvalósított fejlesztések rengeteg környezeti (és egészségügyi) haszonnal jártak, így a 2020-as célok újraírásával várhatóan megszületik a „2020-on túl” keretrendszer, amely a 2030-as fenntartható fejlődési célokkal összhangban új és ambíciózusabb alapot ad a SAICM-nek.

A SAICM tudástár további információkkal szolgál a fenti tevékenységekről a globális problémákkal összefüggésben.

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (Organisation for Economic Cooperation and Development, OECD) vegyi anyagokkal kapcsolatos tevékenysége

A Stockholmi Egyezmény

A Rotterdami Egyezmény

A Minamata Egyezmény

A levegőt szennyező anyagokkal kapcsolatos nemzetközi egyezmények


Az Európai Unió vegyianyag-vonatkozású tevékenysége hazai kitekintéssel

REACH

A CLP rendelet

Higany Stratégia és Higany rendelet

A POP rendelet

A RoHS rendelet

A PIC rendelet

A Mosószer rendelet

Termésnövelő anyagok

Növényvédő szerek

Biocidok