Valóban, az előállított stratégiai zajtérképek az összesített zajterheltségről nem tartalmaznak információkat. Csak forrás-csoportonként.
Az erre vonatkozó döntéshozói, lakossági tájékoztatási igény mindenképp szükségessé teszi, hogy a négy különböző forráscsoport együttes, eredő zajterhelésére vonatkozó információkat is előállítsuk. Ennek egyébként technikai akadálya nincs, viszonylag egyszerűen megvalósítható. Mégis mi az oka annak, hogy nem készülnek ilyen, valamennyi zajforrás-csoport együttes terhelését tartalmazó zajtérképek?
Az, hogy a különböző forráscsoportok okozta zajterhelési szinteket összegezzük, együtt jár olyan következményekkel, amelyek ezt az eljárást egyúttal meg is kérdőjelezhetik.
Melyek lehetnek ezek?
- Az egyes zajforrás-csoportok megítélése – és itt nem csak lakossági megítélésről van szó! – jelentősen eltérő! A közlekedési zajforrások okozta terhelésre mind küszöbértékek, mind pedig a határértékek esetén eltérő korlátok érvényesek a vonatkozó jogszabályokban, mint az üzemi zajforrásokra. Ez a különbség jelentősnek mondható!
Hogy ez mit is jelent, és miért probléma, egy gyakorlati példán mutatjuk be:
A közúti és a vasúti közlekedés okozta zajterhelés jelentős mértékben felülmúlja az üzemi létesítmény okozta zajterhelést (nagyvárosaink esetében ez kivétel nélkül így van).
Ugyanakkor, ha a konfliktushelyzetet (a vonatkozó küszöbértéket túllépő terheléssel érintett terület ábrázolása) vizsgáljuk, azt láthatjuk, hogy az üzemi létesítmény jóval kisebb szintű terhelése nagyobb konfliktust okoz (küszöbérték feletti terheléssel), mint akár a közúti, akár a vasúti közlekedés!
A mintaterületre elvégzett vizsgálatok alapján egyértelműen láthattuk és megtapasztalhattuk, hogy azzal, hogy összegezzük a különböző zajforrás-csoportok okozta zajterhelést, mint fizikai mennyiséget, „eltüntetjük” a jogszabályban, és szubjektív megítélésben is meglevő különbséget az üzemi és a közlekedési zajforrás-csoportok között.
Ha egy összegzett térképet készítünk a közúti, vasúti és üzemi zajról, akkor ezt a jelentős megítélésbeli különbséget eltüntetjük.
A stratégiai zajtérképekre épülő intézkedési tervek készítésekor az egyes üzemeltetők köztelezettsége a zaj csökkentése. Egy összegzett terhelés esetén a forrásgazdák felelőssége nehezebben lenne követhető, azonosítható.
Minden esetre annak műszaki technikai lehetőségei adottak, hogy az előállított zajtérképek raszter-eredményeit összegezzük, és ezt az összegzett zajterhelés-értéket térképi megjelenítésben tegyük nyilvánossá. (Budapest bizonyos területeire készültek is ilyen zajtérképek!)