Közvetlen célok
A környezetvédelmi törvény értelmében a környezeti zaj- és rezgésvédelem azokra a mesterségesen keltett energiakibocsátásokra terjed ki, amelyek kellemetlen, zavaró, veszélyeztető vagy károsító hang-, illetve rezgésterhelést okoznak.
A környezetvédelemért felelős tárca feladata azoknak a jogszabályoknak a megalkotása, amelyek a termelő és szolgáltató létesítményektől, építkezésektől, közutaktól, vasutaktól származó, munkahelyen kívül elszenvedett zajok és mechanikai rezgések megelőzését, és a már kialakult kedvezőtlen állapot javítását szolgálják. Környezetvédelmi szabályozás határozza meg az egyes szabadban használt berendezések és háztartási gépek zajvédelmi szempontú piacra bocsátásának feltételeit is. A repülőterekre vonatkozó zajvédelmi szabályok megalkotása a környezetvédelemért és a közlekedésért felelős tárcák közös feladata.
A környezeti zajhelyzet javítását a környezetvédelemért felelős tárca jogszabálya alapján készített stratégiai zajtérképek és zajcsökkentési intézkedési tervek biztosítják.
Mivel több évtizedes tapasztalatunk az, hogy a környezeti zajjal kapcsolatos információk, alapismeretek általában hiányosnak mondhatók, honlapunkon szeretnénk lehetőséget biztosítani arra is, hogy ezen ismereteinket bővíthessük.
Célok:
- A stratégiai küszöbértékek (egész napra számított átlagos zajterhelés (Lden) 63 dB, az éjjeli (Léjjel) 55 dB) feletti zajterheléssel érintett lakosok számának csökkentése a közlekedési létesítmények mentén, melyen belül elsőbbséget kell, hogy élvezzen az Lden = 73 dB, Léjjel = 65 dB stratégiai küszöbértékeket meghaladó zajterhelésű területek zajcsökkentése.
- A határérték feletti zajterhelés megszüntetése az ipari és szolgáltató létesítmények környezetében.
A célok elérése érdekében szükséges intézkedések
- A hazai zajvédelmi szabályozás rendszerének továbbfejlesztése;
- A stratégiai zajtérképezés és az intézkedési tervek felülvizsgálatának támogatása;
- A gépjárművek – elsősorban a motorok – közúti ellenőrzésének fokozása az illegálisan átalakított, nagy zajkibocsátást okozó járművek kiszűrése érdekében;
- A hatóságok zajmérési műszer- és szakember állományának fejlesztése a hatósági feladatok magasabb szintű ellátása érdekében;
- A légiforgalom biztonságos lebonyolíthatóságával összeegyeztethető, racionálisan kidolgozott zajcsökkentő eljárások további bevezetése;
- A zajvédelmi mérési és számítási módszerek továbbfejlesztése;
- A zajvédelmi szempontok integrálása a közlekedésfejlesztési támogatások szempontrendszerébe;
- Zajvédő létesítmények telepítése a kritikus terhelésű helyeken, illetve megelőzési céllal az új fejlesztéseknél;
- Szükség és lehetőség szerint időszakos és járműkategóriák szerinti forgalmi korlátozások alkalmazása a pihenési, alvási időszakokban, illetve a zajjal terhelt területeken;
- A közlekedési vonalas létesítmények, utak, vasúti pályák minőségének javítása a zaj- és a rezgésterhelés csökkentése érdekében;
- A 100 000 főnél népesebb városokra vonatkozó intézkedési tervek megvalósítása elsősorban azokon a sűrűn lakott területeken, ahol az egész napra számított átlagos zajterhelés (Lden) meghaladja a 73 dB, az éjszakai pedig a 65 dB mértéket;
- Zajcsökkentést célzó intézkedések megtétele a 100 000 főnél kisebb népességű településeken;
- Önkormányzatok szakmai segítése és támogatása a hatáskörükbe tartozó zaj- és rezgésvédelmi ügyek ellátásához;
- A helyi zajvédelmi szabályok megállapítása (pl. csendes övezet, illetve zajvédelmi szempontból fokozottan védett terület kijelölése, zajkibocsátási határérték megállapítása, ellenőrzése);
- A helyi lakosság tájékoztatása, szemléletformálása;
- Terület- és településrendezési tervek kialakítása során a zajvédelmi szempontok figyelembevétele.
Alapvető ismeretek
Jogszabályi előírások
Kihez fordulhatok panasszal?
Zajtérképek
A környezeti zaj csökkentésének lehetőségei