Környezetvédelmi eljárások - SKV

Stratégiai környezeti vizsgálat (SKV)

Stratégiai környezeti vizsgálat

A stratégiai környezeti vizsgálat (SKV) feladata a várhatóan jelentős környezeti hatással járó, stratégiai tervek és programok tervezeteinek előzetes, környezetvédelmi szempontokat érvényesítő vizsgálata, amely során a legfontosabb eldöntendő kérdés az, hogy adott terv, program megvalósítása során milyen környezeti, egészségi hatások várhatók, és ezek hatásai hogyan minimalizálhatók a terv, program módosításával, alternatív tervezéssel, vagy hatáscsökkentő intézkedésekkel. A stratégiai környezeti vizsgálat tehát nem egy-egy konkrét beruházásra vonatkozik, az egyes projekteken túlmutatva, a stratégiák és programok, tervek szintjén (pl. településrendezési, közlekedési, területfejlesztési, vízvédelmi stb.) törekszik a környezeti és egészségi hatások értékelésére és azok nemzeti környezetvédelmi politikai célokkal történő összhangjának megteremtésére.

Milyen tervek, programok elfogadása előtt szükséges a stratégiai környezeti vizsgálati eljárás?

Az Európai Parlament és a Tanács bizonyos tervek és programok környezetre gyakorolt hatásainak vizsgálatáról szóló 2001/42/EK (2001. június 27.) irányelve alapján a környezetre várhatóan jelentős hatást gyakorló tervekre, illetve programokra, amelyek

  • kidolgozását jogszabály, illetve országgyűlési, kormány- vagy helyi önkormányzati határozat írja elő,
  • amelyeket közigazgatási szerv, valamint törvény, illetve kormányrendelet felhatalmazása alapján közigazgatási feladatot ellátó nem közigazgatási szerv közigazgatási feladatkörében, illetve helyi önkormányzati testület dolgoz ki vagy fogad el, illetőleg amelyeket a Kormány terjeszt az Országgyűlés elé elfogadásra,
  • amelyek teljes vagy részleges megvalósítása során EU finanszírozás várható,

az egyes tervek, illetve programok környezeti vizsgálatáról szóló 2/2005. (I. 11.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 2/2005. (I. 11.) Korm. rendelet] alapján környezeti értékelést magában foglaló környezeti vizsgálatot kell lefolytatni a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény [a továbbiakban: Kvt.] 43.§ (4) és (5) bekezdés előírásaival összhangban.

 A fentieken kívül a környezeti vizsgálat lefolytatása mindig kötelező arra a tervre, illetve programra, amely

  • a 2/2005. (I. 11.) Korm. rendelet 1. számú mellékletében[1] szerepel, továbbá
  • a 2/2005. (I. 11.) Korm. rendelet 1. számú mellékletben fel nem sorolt olyan terv, illetve program, amely
    • a mezőgazdaság, erdőgazdálkodás, halgazdálkodás, energetika, ipar, szállítás, közlekedés, hulladékgazdálkodás, vízgazdálkodás, elektronikus hírközlés, idegenforgalom, regionális fejlesztés számára készül, és
    • keretet szab olyan tevékenységek vagy létesítmények jövőbeli hatósági (környezetvédelmi) engedélyezése számára, amelyek a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet 1. vagy 3. mellékletében vannak felsorolva, függetlenül az abban megadott küszöbértéktől és területi megkötéstől, vagy
    • jelentős káros hatással lehet Natura 2000 területre vagy a vízgyűjtő-gazdálkodás egyes szabályairól szóló kormányrendelet alapján kijelölt víztestekre vagy nyilvántartott védett területekre.

A 2/2005. (I. 11.) Korm. rendelet 3. mellékletben felsorolt környezet védelméért felelős szervek álláspontjának kikérésével a jogszabály lehetőséget ad a stratégiai környezeti vizsgálati eljárás lefolytatásának szükségességére vonatkozó egyéni mérlegelésre is a 2/2005. (I. 11.) Korm. rendelet 1.§ (3) bekezdés és a 2. mellékletében felsorolt szempontok előírásai alapján.

A fent meghatározott tervek, programok környezeti értékelés nélkül elfogadásra nem terjeszthetők elő.

Nem tartoznak a szabályozás hatálya alá:

  • a kizárólag pénzügyi vagy költségvetési tervek, programok,
  • a nemzetbiztonságot szolgáló tervek, programok,
  • azok a honvédelmi, vagy polgári védelmi tervek, programok, amelyeket különleges esemény, állapot vagy helyzet esetén szükséges rendkívüli intézkedések alkalmazásakor dolgoznak ki,
  • tevékenységek hatósági engedélyezéséhez előírt tervek, illetve programok.

A stratégiai környezeti vizsgálati eljárás felépítése

A környezeti vizsgálatnak ki kell terjednie:

  • a környezeti értékelés készítésére,
  • a környezet védelméért felelős szervektől véleménykérésre és a stratégiai környezeti vizsgálati eljárás dokumentációjába történő beépítésére,
  • az érintett nyilvánosságtól észrevétel kérésére és azok beépítésére,
  • országhatáron átterjedő jelentős pozitív vagy negatív környezeti, egészségi hatás ki nem zárhatósága esetén az érintett országgal történő konzultációra, valamint annak eredményének a terv, illetve program kidolgozása során történő figyelembevételére,
  • az elfogadást követően a nyilvánosság tájékoztatására.

A fenti eljárási lépések elvégzéséért a kidolgozó felel, a lépések bizonyítását egy esetleges ellenőrzés során – akár 10-15 évvel később is – is kérheti az eljárás közösségi és nemzetközi alapjait meghatározó jogszabályok jogalanyai (pl. Espooi Egyezmény[1] Implementációs Bizottsága, Aarhusi Egyezmény[2] Megfelelési Bizottsága, Európai Bizottság).

A stratégiai környezeti vizsgálati eljárás dokumentációja:

Hazai eljárási szakaszban:

  • A terv, program munkaváltozata
  • A terv, program közérthető összefoglalója
  • A környezeti értékelés, amely a terv, illetve program céljait és földrajzi kiterjedését mutatja be, és az észszerű változatok megvalósításának várható jelentős környezeti hatásait azonosítja, írja le és értékeli. Környezeti értékelés nélkül stratégiai környezeti vizsgálat köteles terv nem terjeszthető elő elfogadásra. A környezeti értékelés tartalmi elemeit a 2/2005. (I. 11.) Korm. rendelet 4. számú melléklete határozza meg, és kizárólag a 297/2009. (XII. 21.) Korm. rendelet szerinti szakértői jogosultsággal rendelkező szakértő készítheti el.
  • A környezeti értékelés közérthető összefoglalója (2/2005. (I. 11.) Korm. rendelet 4. számú melléklete 7. pontja szerint)
  • Az országhatáron átterjedő jelentős környezeti és egészségügyi hatások bemutatásával foglalkozó elemzés/fejezet

Nemzetközi eljárási szakaszban:

Az országhatáron átterjedő jelentős környezeti és egészségügyi hatások vizsgálata során az alábbi dokumentáció megküldése szükséges a hatásviselő fél számára:

  • ENSZ EGB honlapon közzétett összefoglaló (angol nyelven) https://unece.org/DAM/env/eia/sea_protocol/Notification_Protocol.docx
  • környezeti értékelés (hatásviselő fél nyelvén vagy angol nyelven)
  • környezeti értékelés közérthető összefoglalója (hatásviselő fél nyelvén)
  • Az országhatáron átterjedő jelentős környezeti és egészségügyi hatások bemutatásával foglalkozó fejezet (hatásviselő fél nyelvén)
  • A terv, program közérthető összefoglalója (hatásviselő fél nyelvén)
  • A terv, program munkaváltozata (hatásviselő fél nyelvén vagy angol nyelven)

Tekintettel arra, hogy a hatásviselő fél a saját nyilvánossága számára a közzétételi kötelezettségét csak nemzeti nyelven tudja megtenni és a nemzetközi szakasz eljárási ideje független a hazai szakasztól, de az elfogadásra benyújtott terv, program végleges dokumentációjának a nemzetközi szakasz eredményeit is tartalmaznia kell, ezért a terv, program kidolgozójának érdeke a szükséges dokumentumokat a hatásviselő fél nyelvén átadni annak érdekében, hogy a nemzetközi eljárási szakasz az értesítést követően azonnal megindulhasson, és tervezhető legyen az eljárás időbeli lefutása.

A stratégiai környezeti vizsgálati eljárás lépései

A stratégiai környezeti vizsgálatot a 2/2005. (I. 11.) Korm. rendelet eljárási szabályai szerint kell lefolytatni, a jelentős hatás megítélésének pontos eljárásjogi szabályait a 2/2005 (I.11.) Korm. rendelet 4. § és 5. § szakaszai, míg a környezeti vizsgálat folyamatát a 6.-10. §-ok részletezik.

Az eljárás biztosítja a nyilvánosság, és a környezet védelméért felelős szervek  észrevételeinek, véleményének kinyilvánítását mind a tervek, mind a hozzájuk tartozó környezeti értékelés vonatkozásában. A 2/2005. (I. 11.) Korm. rendelet 3. számú melléklete egyértelműen rendelkezik arról, hogy a tervek, illetve programok környezeti vizsgálatának folyamatában az egyes szakkérdésekben véleményalkotásra mely környezet védelméért felelős szervek véleményét kell kikérni. E rendelkezés értelmében a környezet védelméért felelős szervek állásfoglalása nélkül nem fogadható el a terv, illetve program.

Országos hatáskörű terv, program készítésében az országos hatáskörrel rendelkező környezet védelméért felelős szervek vesznek részt, az elfogadó a Kormány vagy Országgyűlés, helyi, illetve regionális tervek, programok esetén helyi hatáskörrel rendelkező környezet védelméért felelős szervek a véleményadók, a tervek, programok elfogadása a települési vagy megyei önkormányzati testületek által történik.

Részletes eljárási lépések:

  1. A terv, program kidolgozója a terv, program várható környezeti hatásainak jelentőségét meghatározza a 2/2005 (I.11.) Korm. rendelet 2. számú mellékletében foglalt szempontok figyelembevételével.
  2. Amennyiben a kidolgozó bizonytalan abban, hogy a kidolgozás alatt álló terv, program az SKV irányelv és a 2/2005. (I. 11.) Korm. rendelet tárgyi hatálya alá tartozik, akkor a 2/2005. (I. 11.) Korm. rendelet 4. § előírásainak megfelelően az SKV eljárás lefolytatásának szükségességére vonatkozóan 15 napos határidővel lehetősége van kikérni a 2/2005. (I. 11.) Korm. rendelet 3. mellékletben felsorolt a környezet védelméért felelős szervek véleményét.
  3. A kétlépcsős stratégiai környezeti vizsgálati eljárás első részében a környezeti értékelés tartalmi részletezettségét megállapító ún. tematikát véleményezteti a kidolgozó a jogszabály által meghatározott, a környezet védelméért felelős szervekkel, amely véleményezésre a jogszabály szerint minimum 30 nap áll rendelkezésre [2/2005. (I. 11.) Korm. rendelet 4-7. §-a és 3. melléklete], és tájékoztatja a nyilvánosságot az eljárás megindulásáról.
  4. Az elfogadott tematika alapján és a 2/2005. (I. 11.) Korm. rendelet 4. melléklete előírásainak megfelelően a kidolgozó kidolgozza a terv/program környezeti értékelését [2/2005. (I. 11.) Korm. rendelet 8. §-a].
  5. Az eljárás második fázisában az elkészült SKV dokumentáció egyeztetési változatát a kidolgozónak el kell küldenie a környezet védelméért felelős szerveknek, illetve az Országos Környezetvédelmi Tanácsnak véleménynyilvánítás céljából. A véleménynyilvánításra – a tervezet kézbesítésétől számítva – legalább 30 napot kell biztosítani.
  6. Amennyiben a környezet védelméért felelős szervek nem tartják megfelelőnek a környezeti értékelést, vagy véleményük szerint a terv, illetve program nem egyeztethető össze a hatályban levő Nemzeti Környezetvédelmi Programmal, a kidolgozó egyeztet a környezet védelméért felelős szervekkel a szükséges módosításokról. A fennmaradt véleményeltérést a benyújtott SKV dokumentációhoz csatolva ismertetni kell.
  7. Az érintett nyilvánosságtól történő észrevétel kérése érdekében a kidolgozó honlapján való megjelentetéssel információt kell adni a terv, program céljáról, arról, hogy a környezeti értékelést is tartalmazó egyeztetési dokumentáció hol és mikor tekinthető meg, hogy milyen módon és időpontig lehet észrevételeket tenni, és lehetőséget kell adni a terv, illetve program szempontjából releváns és rendelkezésre álló környezeti információk megismerésére. A vélemények és az észrevételek megadására a véleménykérés nyilvánosságra hozatala időpontjától számítva legalább 30 napos határidőt kell biztosítani.
  8. A környezet védelméért felelős szervektől és az érintett nyilvánosságtól kapott vélemények alapján a környezetvédelmi, természetvédelmi és tájvédelmi szakértői jogosultsággal rendelkező kidolgozó véglegesíti az SKV dokumentációt, és a vélemények és észrevételek figyelembevételéről összefoglalót készít.
  9. Ha a környezeti értékelés alapján feltételezhető országhatáron átterjedő jelentős környezeti és/vagy egészségi hatás olyan ország területén, amellyel a tervek, illetve programok országhatáron átterjedő hatásainak környezeti vizsgálatára vonatkozóan irányelvi kötelezettség vagy nemzetközi egyezmény alapján kölcsönösség áll fenn, illetőleg ha azt egy másik ország az elfogadásig kéri az eljárásban való részvételét, a kidolgozó az SKV dokumentáció hazai egyeztetésével egyidejűleg lehetőséget biztosít a szomszédos ország részére az SKV dokumentáció megismerésére és a véleményezésre. A kapcsolattartás az ENSZ EGB Kijevi Jegyzőkönyv nemzeti kapcsolattartóján keresztül történik – ez jelenleg Technológiai és Ipari Minisztérium Környezetmegőrzési Főosztályán van.
  10. A szakértőkkel, a szomszédos országgal és a nyilvánossággal történt véleményezést követően a kidolgozó a beérkezett véleményekkel kiegészített SKV dokumentációt, valamint a véleményösszesítőt benyújtja elfogadásra az elfogadó részére. Országos tervek esetén Kormány vagy Országgyűlés, helyi tervek esetén a települési, megyei önkormányzat képviselőtestülete az elfogadó.
  11. A tervek, programok elfogadását követően a kidolgozó biztosítja a dokumentumokhoz való nyilvános hozzáférést, összefoglaló ismertetőt készít a terv, illetve program elfogadásáról, az elfogadás indokairól, kitérve a környezeti szempontok, a környezeti értékelés, a megkapott vélemények és észrevételek figyelembevételéről, és a monitorozási intézkedésekről; az összefoglaló ismertetőt megküldi a stratégiai környezeti vizsgálatba bevont környezet védelméért felelős szerveknek, az Országos Környezetvédelmi Tanácsnak és a Kijevi Jegyzőkönyv nemzeti kapcsolattartóján keresztül a konzultációba bevont részes fél, mint hatásviselő fél részére.

A stratégiai környezeti vizsgálati eljárást meghatározó jogszabályok

  • A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény (43. §)
  • Egyes tervek, illetve programok környezeti vizsgálatáról szóló 2/2005. (I. 11.) Korm. rendelet
  • Bizonyos tervek és programok környezetre gyakorolt hatásainak vizsgálatáról szóló, 2001. június 27-i, 2001/42/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv
  • Az országhatáron átterjedő környezeti hatások vizsgálatáról szóló, Espooban, 1991. február 26. napján elfogadott egyezményhez kapcsolódó, a stratégiai környezeti vizsgálatról szóló, Kijevben, 2003. május 21-én elfogadott jegyzőkönyv
  • Az országhatáron átterjedő környezeti hatások vizsgálatáról szóló, Espooban, 1991. február 26. napján elfogadott egyezményhez kapcsolódó, a stratégiai környezeti vizsgálatról szóló, Kijevben, 2003. május 21-én elfogadott jegyzőkönyv kihirdetéséről szóló 132/2010. (IV. 21.) Korm. rendelet

A stratégiai környezeti vizsgálati eljárást segítő információs anyagok:

Videó:

Honlap

 


[1] 1. Területi tervek

 2.  A település egészére készülő településszerkezeti terv, helyi építési szabályzat és szabályozási terv

 3. Nemzeti Fejlesztési Terv

 4. A Nemzeti Fejlesztési Terv operatív programjai

 5.  Országos, területi hulladékgazdálkodási terv

 6. Agrárpolitika középtávú terve

 7. Vízgazdálkodás országos koncepciója és a nemzeti programok

 8. Vízgyűjtő gazdálkodási terv

 9. Országos, helyi közúthálózat fejlesztési terv