A környezetvédelem szervezeti felépítése és működése - önkormányzatok

Az önkormányzatok környezetvédelmi feladatköre

A fővárosi önkormányzat

Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (4) bekezdésének 12. pontja szerint a fővárosi önkormányzat feladatkörébe tartozik:

  • a környezet- és természetvédelem;
  • vízgazdálkodás;
  • vízkárelhárítás.

A helyi önkormányzat

Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 11. pontja szerint a helyi önkormányzat feladatkörébe tartozik:

  • helyi környezet- és természetvédelem;
  • vízgazdálkodás;
  • vízkárelhárítás.

A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 46. §-a alapján a települési önkormányzat (Budapesten a Fővárosi Önkormányzat is) a környezet védelme érdekében többek között az alábbi tevékenységeket látja el:

  • biztosítja a környezet védelmét szolgáló jogszabályok végrehajtását, ellátja a hatáskörébe utalt hatósági feladatokat;
  • önálló települési környezetvédelmi programot dolgoz ki;
  • a környezetvédelmi feladatok megoldására önkormányzati rendeletet bocsát ki, illetve határozatot hoz;
  • együttműködik a környezetvédelmi feladatot ellátó egyéb hatóságokkal, más önkormányzatokkal, egyesületekkel;
  • elemzi, értékeli a környezet állapotát illetékességi területén, és arról szükség szerint, de legalább évente egyszer tájékoztatja a lakosságot;
  • adott települési önkormányzatoknak környezetállapot-értékelést kell elkészíteniük környezeti zajra vonatkozóan stratégiai zajtérkép alapján (ezekről bővebben a Kiemelt szakterületek – Zaj elleni védelem c. fejezetében olvashat).

A települési önkormányzat képviselő-testületének hatáskörébe tartozik:

  • önkormányzati rendeletben más törvény hatálya alá nem tartozó egyes fás szárú növények védelme érdekében tulajdonjogot korlátozó előírásokat határozhat meg;
  • a füstködriadó terv készítése;
  • a háztartási tevékenységgel okozott légszennyezésre vonatkozó egyes sajátos, valamint az avar és kerti hulladék égetésére vonatkozó szabályok rendelettel történő megállapítása;
  • a légszennyezettség szempontjából ökológiailag sérülékeny területek kijelölésével kapcsolatos eljárásban való közreműködés;
  • területek zajvédelmi szempontból fokozottan védetté nyilvánítása;
  • csendes övezet kijelölése, valamint
  • a helyi zajvédelmi szabályok megállapítása.

A polgármester (főpolgármester) levegőtisztaságvédelmi feladatkörébe, illetve államigazgatási, hatósági hatáskörébe tartozik:

  • a füstködriadó terv kidolgoztatása és végrehajtása;

  • a füstködriadó terv végrehajtása során a légszennyezést okozó, szolgáltató, illetve termelő tevékenységet ellátó létesítmények üzemeltetőinek más energiahordozó, üzemmód használatára kötelezése, az üzemeltető tevékenységének, valamint a közúti közlekedési eszközök üzemeltetésének időleges korlátozása vagy felfüggesztése;

  • a külön jogszabályban meghatározott szmoghelyzet (füstködállapot) bekövetkezése esetén az érintett lakosság tájékoztatása a meglévő és várható túllépés helyéről, mértékéről és időtartamáról, a lehetséges egészségügyi hatásokról és a javasolt teendőkről, valamint a jövőbeli túllépés megelőzése érdekében szükséges feladatokról.

A megyei önkormányzat az épített és természeti környezet védelmével kapcsolatos feladatainak ellátása érdekében:

  • a  megyei környezetvédelmi programot készít;
  • előzetes véleményt nyilvánít a települési önkormányzati környezetvédelmi programokról, illetve kezdeményezheti azok megalkotását;
  • javaslatot tehet települési önkormányzati környezetvédelmi társulások létrehozására.

A jegyzők környezetvédelmi hatásköre

A környezetvédelemért felelős állami vezetők

Környezetvédelmi háttérintézmények

Környezetvédelmi szakhatóságok

Egyéb hazai környezetvédelmi intézmények

Regionális laboratóriumok

Európai környezetvédelmi intézmények